zaterdag 3 februari 2018

De grootste fout die een loper kan maken? Gaan lopen met een lege energietank

Over voeding bestaan er bij sporters nog altijd heel wat misverstanden. Claudia Smet en
Pascal Gerard van Svensson willen die graag de wereld uithelpen. Al jarenlang zijn ze
bezig met onderzoek naar voedingsmiddelen en -supplementen. Daarnaast deden ze de
voorbije jaren ook heel wat praktijkervaring op dankzij de begeleiding van topsporters
zoals Peter Sagan, Eliud Kipchoge en Frederik Van Lierde.

Hoe belangrijk is voeding voor een recreatieve sporter?
Pascal Gerard. “Om lang en goed te kunnen genieten van zijn sport is een evenwichtige
voeding cruciaal voor iedere sporter. Voor een loopje tot één uur heb je geen extra
behoeften behalve wat water. Ga je langer op pad dan heb je absoluut nood aan isotone
drank om je energie en hydratatie te optimaliseren. Alles boven de twee uur vergt sowieso
een specifieke aanpak. Daarnaast kan ik ook niet genoeg het belang van recuperatie
benadrukken. Van zodra je sneller gaat dan een ontspannend loopje – duurloop, intervaltraining, wedstrijd – raad ik iedereen aan om een recoveryshake te gebruiken.”

Welke is de grootste fout die een loper kan maken?
“Gaan lopen met een lege energietank. De enige uitzondering daarop is een vetloopje om je
vetten te verbranden. Maar dit mag je enkel doen met een lage hartslag en dit tot maximaal
anderhalf uur. Loop je intensiever zonder voldoende glycogeen dan gaat je lichaam
overschakelen naar eiwitten als energiebron en dat werkt contraproductief. Eiwitten zijn
cruciaal voor de spieropbouw en als je die eiwitten gaat aanwenden als brandstof dan ga je
dus de spieren verzwakken. Het grote deel van je trainingsvoordeel verlies je op die manier
door roofbouw op je spierkapitaal. Het is dus geen goed idee om 's avonds te gaan lopen als
je sinds het middagmaal niets meer hebt gegeten. Ofwel eet je een banaan anderhalf uur
voor je training, ofwel neem je twee uur voor je training twee plakjes peperkoek of een
mealbar van Svensson. Drink telkens wel isotone drank tijdens je training. Een energiereep
tijdens het lopen is geen goed idee omdat de verteringstijd van zo'n reep anderhalf tot drie
uur bedraagt en tegen dan sta je al lekker onder de douche.”

Hebben voedingssupplementen nut voor iemand die al een gevarieerd
voedingspatroon heeft?
“Net zoals propere sokken, goede schoenen en voldoende rust behoort een gevarieerd
voedingspatroon tot de basishouding van elke sporter. Als sporter verbruik je sowieso meer
vitamines, mineralen, co-factoren, eiwitten en koolhydraten. Vandaar dat een sporter die
meer dan driemaal per week aan sport doet, behoefte heeft aan ofwel een pak meer rijke
voeding of een supplement. Bij Svensson beperken we ons ook niet enkel tot de populaire,
prestatieverhogende supplementen zoals carnitine, creatine, beta-alanine, citruline, ribose
enzovoort. In ons assortiment hebben we ook supplementen voor bijvoorbeeld
kraakbeenbescherming, zwarte aalbes voor ontstekingen en zelfs een stift voor pijnlijke
pezen en spieren.”

Het aanbod aan supplementen is gigantisch groot. Hoe maakt Svensson het
verschil?
“De meeste merken op de markt hebben goede producten, maar Svensson probeert toch
nog net iets verder te gaan. Svensson koos bewust voor een wetenschappelijk onderbouwd
gamma van producten die ook nog eens lekker en aangenaam in gebruik zijn. We luisteren
naar onze sporters, zowel naar de profs als naar de recreanten. Bij iedere suggestie duiken

we ons laboratorium in om onze producten te verbeteren of om nieuwe producten te
ontwikkelen. Zo heeft onze isotone drank niet alleen een optimale suikerverhouding, de
gebruikte smaak-, kleur- en geurstoffen zijn voor 100 procent natuurlijk. Bovendien
voegen we geen zoetstoffen toe. Het is een vloeibaar concentraat dat je met de maatdop
toevoegt aan je bidon. Geen geknoei dus met poeder waardoor je een plakkerige bidon
krijgt.”

Interview: Dirk Van Thuyne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten