woensdag 14 maart 2018

Tips van de info avond over sportvoeding


Spreker was Pascal Gerard van Svensson. Svensson werkt onder andere met team Katusha-Alpecin, Sport Vlaanderen-Baloise, Cercle Brugge. Maar ook met een wielerteam van diabetici.
  • Drinken doe je best per 1 à 2 slokjes of 5 à 8cl per keer. Als je grotere hoeveelheid drinkt kan dit niet snel genoeg opgenomen worden en zorgt voor extra druk op de blaas. Je zal frequenter moeten plassen.
  • Vetloop heeft maar zin als hartslag beneden 120 blijft en langer duurt dan 75minuten.
    Gezien de reserves (aan Glycogeen) die steeds in ons lichaam aanwezig zijn, begint de vetverbranding pas na ongeveer 75m.
  • Wanneer je langer sport dan 75 minuten volstaan de reserves in ons lichaam niet en moet je energie en vocht aanvullen. Isotone drank & sportgels zijn hier de ideale oplossing.
  • Professionele isotone drank kan je best benaderen door 1/4 appelsap te verdunnen met 3/4 water en aan te vullen met halve koffie lepe zout.
  • Gezonde voeding bestaat uit 300gr groenten + 3 à 5 stukken fruit/dag met vezelrijke volkoren graanproducten (75gr pasta, zilvervliesrijst of 150gr aardappelen), beperk vet en suiker. En eet 2 x vis per week. Ook 3 à 4 keer/week een handvol ongezouten noten.
  • Een sporter vult deze gezonde voeding aan met extra koolhydraten, eiwitten en water.
  • Dag voor de wedstrijd eet je best witte volledig uitgekookte pasta, geen rauwe maar gestoomde groenten, laag vet gehalte, hoog gehalte aan suiker, maar geen citrus.
  • Peperkoek is een ideale sportvoeding tijdens training of wedstrijd. Het is arm aan vezels en vet, maar rijk aan suiker.
  • Recuperatie drank moet vocht, suikers, eiwitten en mineralen aanvoeren. Ook chocolademelk heeft deze 4 kenmerken. Maar de eiwitten uit chocolademelk werken veel trager in op ons lichaam ten opzichte van recuperatiedranken. Een goede profesionele recupdrank is de minimale investering die voor een recreant aangeraden wordt. Drink deze in het eerste uur na de training of loop. Daarna chocolademelk is een zeer goede aanvulling.
  • Als een duursporter er in slaagt om zijn energie te blijven halen uit de aerobe krebscyclus (suiker, vet en eiwit met zuurstof) treed er geen verzuring op. Je kunt blijven doorgaan tot je last krijgt van bvb slaaperigheid.

Interesse in de producten van Svensson?
https://svensson.club/nl/?s=04263310

Geen opmerkingen:

Een reactie posten