donderdag 19 juli 2018

Start 2 Marathon

Ons initiatief "Start 2 Marathon" was met 2 inschrijvingen in de breedte geen groot succes. Maar het was een gezellig groepje om samen te trainen. En we bereikten mooie resultaten.

Reactie Pieter:

I made it! Eerste marathon in 3u44min op een 8e plaats. Wat een ontlading, onbeschrijfelijk gevoel! Bedankt aan iedereen die me gesteund heeft, in het bijzonder Joeri & Heidi, zonder hun trainingskilometers, tips & goed schema had ik nooit in zo’n tijd kunnen finishen.

Verslag Linda:

Start to marathon in 13 weken, een bijzondere ervaring rijker met dank aan :
DE JOERI
Week 1 : maandag 16 april 2018
Mijn start to marathon begeleider is Joeri schepers, oftewel ‘running cremke’. In een ver verleden reed hij rond met de ‘cremkarre’(ijsventer dus) maar reeds meer dan 10 jaar is hij een gedreven loper/ marathonloper/ ultraloper en zelfs spartathlonfinisher in 2017. Maar hij eet nog altijd graag een ‘cremke hoor’. Ongeveer 10 jaar geleden leerde ik Joeri kennen op de Onderdale winterjoggings en toen ik in 2011 voor het eerst meedeed aan de halve marathon was het ook hij die enkele deelnemers (waaronder ik) op sleeptouw nam in de hooggoedbossen. Het was daar dat ik ondervond dat Joeri graag ‘klimwerk’ in de trainingen stak. Zo moesten wij altijd naar het mountainbike parcours in Maria-Aalter lopen, voor als je het niet kent, het is op en neer, en draai en keer.
EARLY BIRD
Week 2 : maandag 23 april 2018
Reeds in december 2017 schreef ik mij in voor de ‘start to marathon’ met een early bird korting en koos ik voor de nachtmarathon, kwestie van niet bij hoge temperaturen te moeten lopen. Joeri verzekert me dat alle gezamenlijke trainingen afgewerkt worden in het tempo van de traagste (ik dus). En dat het een traag tempo zal zijn is goed want heel goed voorbereid ben ik niet, griep was de stoorzender (volgende keer toch maar laten inenten) De eerste trainingsweek is er één van krachttraining, locatie ‘de hellingen van de Molenstraat en Hoge kouter in Aalter’. Bergop moeten we een tandje bijsteken, tussen de heuvels door is het rustig lopen, hm ik wist het hé, Joeri doet graag ‘klimwerk’, hoeveel keer, ik weet het niet meer, maar veel keer. Wat doet het met je : het versterkt de beenspieren.  Wat is een marathon eigenlijk : ewel een wedstrijd over 42km195m en volgens de legende rende een soldaat van Marathon naar de hoofdstad Athene om de militaire overwinning op de Perzen over te brengen, hij kon het nog juist vertellen en viel daarna dood neer. De marathon blijft dus losmakend verbonden met de slag bij Marathon in de jaren stillekes, nl 490 voor Christus.
YASSO
Week 3 : maandag 30 april 2018
Bart Yasso, marathonloper, ultraloper, kortom een icoon in de Amerikaanse hardloopwereld. Hij ontwikkelde een methode om je tijd op de marathon te voorspellen, het gaat als volgt : je loopt 800 meter op de atletiekpiste aan een rap maar egaal tempo, daarna jog of wandel je dezelfde tijd en begint dan weer aan de 800 meter aan éénzelfde tempo, je moet het tempo kunnen aanhouden. Je mag baan 1 gebruiken op de atletiekpiste, je voelt je een echte atleet. Wat zegt het nu over mijn marathontijd : Ik kom te weten dat mijn duurlooptrainingen aan 8km/uur moeten gelopen worden en mijn tempo trainingen aan 9km/uur. Ik vertelde eerder aan Heidi (vriendin van Joeri) dat ik eigenlijk al heel mijn leven maar 1 tempo (8.5 km per uur) had en dat alles daarin inbegrepen zat (opwarming, training, wedstrijd en al) maar dat Joeri dat niet wist. Bij het uitvoeren van de Yasso’s val ik direct door de mand. Met mijn 1 tempo loop ik te rap voor de duurtrainingen en te traag voor mijn tempotrainingen en loop ik nagenoeg alles in hetzelfde tempo. Hm volgens mij zijn die Yasso’s niets anders dan intervaltrainingen. Maar ik moet toegeven dat intervaltrainingen je snelheid verhogen, zie maar wat ik doe op de ..
10 MIJL VAN AALTER
Week 4 : maandag 7 mei 2018
Ik mag van Joeri deze week deelnemen aan de 10 mijl van Aalter, een organisatie van joggingclub Aalter, maar de 8 km lijkt mij haalbaarder, je moet weten dat je bij de 8 km 4 keer de brug over moet, bij de 16 km is dat 8 keer.  4 keer lijkt me voldoende. Ik ben er nog maar en krijg al heel wat commentaar op mijn interview waarin ik beweerde nog nooit afgezien te hebben tijdens het lopen. Medelopers vinden dat ik dan waarschijnlijk veel sneller kan, maar zelf zou ik niet weten waarom dat moet. Toch ondervind ik die avond wat enkele weken training en  Yasso allemaal met een mens kan doen, ik loop bijna constant en naar het einde toe sneller, ik loop uiteindelijk 9,68 km per uur en er arriveren nog 22 deelnemers achter mij. Ik die altijd gewend ben van achteraan te lopen en het ganse traject te babbelen met de mensen van het rode kruis. Als ik dan nog een bon van 100 euro (voor aankoop schoenen) win bij de aansluitende tombola kan ik zeer tevreden naar huis terugkeren. Ondertussen zijn onze duurlooptrainingen al 16 km en moeten we leren drinken al lopende, iedere km een slok en toch heb ik maar 750 ml gedronken in die twee uur training, veel te weinig kom ik te weten. De les leren drinken gaat door volgende week.
GEWICHTIG
Week 5: maandag 14 mei 2018
Je weegt je voor de training, je telt daarbij het aantal liter dat je gedronken hebt tijdens je training en na de training weeg je je opnieuw, de hoeveelheid gewicht dat je verloren hebt moet je aanvullen met water of isotone drank. Voor mij betekende dit 750ml a 800 ml drinken per uur lopen, ja daar moet je echt op oefenen. De vochtbalans moet in evenwicht blijven want er is een direct verband tussen vochtverlies en prestatie. Ook ieder uur een gelleke, een gewoon gelleke, een booster gelleke en een final gelleke zijn de revue gepasseerd, en op het einde recup drank. Wat voeding betreft moet je telkens je voorraad koolhydraten aanvullen en eiwitrijk eten voor herstel van de spieren, kortom om sterk te blijven, je kan al raden dat niet bepaald de meest geschikte tijd is om af te vallen. Ikzelf eet veel yoghurt, drink chocolademelk en duw kilo’s persappelsienen uit en zoetekoek kan doorgaan voor energiereep en ja bananen zijn ook ideaal. De marathon is eten en drinken om voortdurend energie te hebben en gehydrateerd te zijn. Ondertussen heb ik al eens 20 km gelopen in het drongengoedbos.
IK BEN EEN PRENTBRIEFKAARTJE
Week 6 : maandag 21 mei 2018
Ik heb jaren een loopmaat gehad die zei dat hij een prentbriefkaartje was, dat betekende dat hij niet mocht nat worden van de regen, een prentbriefkaartje kan daar ook niet tegen, hij ook niet, bijgevolg van als het er nog maar naartoe zag, dan sloegen wij onze training over. Ik daarentegen kan tegen hitte, natte, wind en koude, geen enkel probleem maar onweer…Mijn looprondjes zijn op het oude vliegveld van Ursel en de bliksem raakt altijd het hoogste punt…schuilen onder een boom moet je ook niet doen en als de bliksem bij ons thuis inslaat op het hoogste punt nl onze hangaar en er bij de buurman 5 koeien verkoolt op de weide liggen zit de schrik er meer dan in. Ook Jogging Club Aalter heeft er last van want zei schrijven op hun site tips ivm bliksem en onweer
De VAANDERS
Week 7 : maandag 4 juni 2018
Voor de eerste lange duurloop zoekt Joeri een locatie, ik stel voor om in de Vaanders te gaan lopen, de bossen waar ik als kind me zo goed kon  uitleven samen met de kinderen van onze buurt. Wij woonden daar in het hol van Pluto maar hadden een heel hechte buurt. Ik heb er die dag graag gelopen maar het was een soort van afscheid want niks is nog hetzelfde na 30 jaar. Wat zijn die bossen klein geworden, een wildernis en bijna onbeloopbaar. Voortdurend gespannen lopen om niet te vallen maakt dat ik ’s anderendaags veel spierpijn heb. Maar bij Joeri is het nog erger gesteld, na 15 km lopen gaat hij efkes naar huis officieel om het eten klaar te maken, officieus omdat zijn conditie nog niet te vergelijken is met die van mij…en dit was een rustige trainingsweek
VLIEG VLIEG VLIEG
Week 8 : maandag 11 juni 2018
Nee bij mij is het mug mug mug. Joeri zegt, het is warm en je loopt nooit in korte broek of korte mouw. Wat hij niet weet is dat ik niet gestoken mag worden door muggen, zeker niet de muggen in het bos (want die beten zijn van een andere orde dan de gewone huismug) want ik reageer daar allergisch op. Muggen vinden de ene mens lekkerder dan de andere vandaar dat sommigen meer gebeten worden. Als ik gebeten wordt, wordt de bult enorm groot en verandert in een brandwonde met blaasjes. Ik word dan enorm moe, koortsig en krijg klieren. Antibiotica en cortisonezalf zijn dan mijn hulpmiddelen tezamen met anti allergische pillekes, als ik thuis tijdens het oprapen van snoei, gebeten wordt in de pols ( ge kunt niet alles bedekken he) is het best dat ik vlug reageer en krijg ik de beet onder controle, oef. Maar vlieg vlieg vlieg dat heb ik gedaan tijdens onze eerste lange duurloop van 30 km, die kwam na een rustweek (lees week met beduidend minder kilometers) en het gevoel van surpercompensatie was er volledig, er stond geen maat op, bruggen of geen bruggen, ik kon nog veel verder. Supercompensatie is de verbetering van prestatie wanneer het lichaam volledig herstelt is van intensieve trainingsweken

NOG EENS YASSO
Week 9 : maandag 18 juni 2018
 Na een rustige week doen we opnieuw Yasso’s en dit op de atletiekpiste in Beenem. Er hangt daar veel enegie in de lucht omdat er daar veel lopers groot en klein aan het trainen zijn. De Yasso’s gaan goed en ik heb een serieuze vooruitgang geboekt. Oh en ik vergeet het nog te vermelden, na de zesde week moeten we nog altijd veel bergop lopen maar Joeri is verandert van tactiek, we mogen traag klimmen en bergnaarbeneden ons laten gaan en dat is natuurlijk veel aangenamer. En de lange duurloop met start aan ‘ de Zande’ in Ruiselede, door de bossen richting hoogste punt  van Wingene ( overal weet Joeri hellingen liggen), door het natuurgebied ‘ de gulke putten’ en dan richting bulskampveld, zo drie uur crossen in de bossen dat is echt mijn ding


 EEN DERTIGER
Week 10 : maandag 25 juni 2018
Een dertiger houdt in dat je ook 40 km kan lopen, dus ook een marathon. Omdat dit toch altijd een beetje een mentale kwestie is, beeld ik me in dat ik 10 km ga lopen tot bij Heidi, en dan 10 km lopen met Heidi en daarna nog 10 km van Heidi naar huis. In werkelijkheid lopen we  3 ronden van  10 km. Ja Joeri komt hier nu niet in voor, hij heeft meegedaan aan ‘ de nacht van Torhout’ en ligt te bed. Ondertussen weet ik de geheimen van de mytische marathon, de eerste 30 km in alle rust lopen, energie sparen want de marathon begint pas bij km 30 en belangrijke factor is eten en drinken.

 2 VOLUMINEUZE WEKEN
 Week 11 : maandag 2 juli 2018
We gaan voor ver, deze week alleen al gaan we 76 km lopen. Als ik nu geen blessure oploop mag ik er van uitgaan dat ik klaar ben voor de marathon. In totaal liepen we als marathonvoorbereiding ongeveer 600 km en de lange duurlopen van meer dan 3 uur zijn een geweldige manier om paardenkracht aan je motor toe te voegen. De variatie van locatie maakten de duurlopen zeer aangenaam. Dus lopen we deze week terug een dertiger, en het gaat moeizamer dan de vorige keer, zeker door de warmte maar ook pijn aan de rechterkant, de milt? Maar nee hoor, de milt zit links, de leveR Rechts. Misschien moet ik wat meer drinken met mijn gellekes of isotone drank afwisselen met gewoon water.

MEERKEUZE VRAAG


Week 12 : maandag 9 juli 2018
         Ik kwam zwaar ten val op één van de onmogelijke paadjes uitgekozen door Joeri
         Ik werd aangevallen door een roofvogel (meerdere keren en grootte ‘ buiten categorie’)
         Ik stond oog in oog met een stier
         Ik had 20 km lang een Italiaan achter mij
Ja, vink antwoord 2 en 3 en 4 maar aan, antwoord 1, vallen, daar is geen sprake van geweest, de onmogelijke paadjes waren er wel maar met de nodige voorzichtigheid in acht te nemen zijn we niet gevallen. De roofvogel lag met jongen en kwam heel kwaad vlak boven mijn hoofd gevlogen en dat telkens als ik mijn loopronde deed. De stier stond gewoon midden op ons pad, efkes verschieten want het is en blijft een stier. Herten en reetjes ja, maar ne stier.. en een Italiaan heeft de laatste duurtraining 20 km meegelopen en moest achter de traagste loper lopen, dat zal ook de enigste keer zijn in mijn leven dat ik dat meemaak

LE JOUR DE GLOIRE EST ARRIVE
Week 13 :  zaterdag 14 juli 2018
Laatste week is achter de rug, en de beloning van die trainingsweken is natuurlijk de wedstrijd zelf, mijn debuut op de marathon. Ik doe mee om iets te vieren, nl dat ik gezond en sterk genoeg ben om dit te doen. (Vele anderen hebben dat geluk niet en daar sta ik nu eens bij stil). Ik ben fitter en beter getraind dan ooit tevoren. Ik heb de moed om aan de start te verschijnen, alle obstakels zijn genomen, dat dacht ik toch. Op de dag zelf moet alles meezitten, je kunt niet altijd op de juiste moment pieken, m.a.w. je hebt de touwtjes niet in handen en deze keer komt een zomervalling roet in  het eten strooien. Ik mag deze week nog  twee keer 5 km lopen,  en dat terwijl ik me niet kan inbeelden dat ik een loper ben.. dan maar met een verstopte neus, zere keel en hoest ( van supercompensatie geen sprake). ’s Nachts lopen is ook een onbekende factor, bij aankomst van de marathon ben ik al 24u wakker, waarvan ik de laatste 6u gelopen heb. Volgens Yasso had ik een uur eerder moeten finishen, maar ik heb de hele tijd gelopen en Joeri, serieus, ik sla hier een dubbelslag, marathondebuut maar ook klaar voor de 6 uur van Aalter. Ik heb er in ieder geval van iedere km van genoten, de man met de hamer heb ik niet tegengekomen (‘t was donker ook he) en mijn doel om een marathon te lopen zonder afzien heb ik bereikt, dezelfde avond hervat ik mijn werk en heb nergens spierpijn. De dag erna stuur ik een bericht naar Joeri wanneer de training vanavond begint. Ik wens mezelf proficiat, ik heb de marathon gelopen, ik kan alles aan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten